Wanneer jij actief bent op Instagram en regelmatig gebruik maakt van dit platform, zul jij de Instagram Reels ongetwijfeld kennen. Instagram Reels, gelanceerd in augustus 2020, is het antwoord van Instagram op de groeiende trend van korte creatieve video’s op social media platformen. In deze blogpost wordt besproken wat het precies is en wat nou eigenlijk de redenen zijn dat je er gebruik van moet maken.
Het ontstaan van Instagram Reels
Het idee van Instagram Reels werd geïnspireerd door het succes van TikTok, een platform dat enorm populair is geworden vanwege de korte en vermakelijke video’s die gebruikers kunnen maken en delen. Om gebruikers een vergelijkbare ervaring te bieden binnen het Instagram-ecosysteem, werd Instagram Reels gelanceerd als een toevoeging aan de bestaande Instagram-functies.
Wat is het?
Instagram Reels is een functie binnen de Instagram-app waarmee gebruikers korte video’s van inmiddels maximaal 90 seconden (dit begon met maximaal 15 seconden) kunnen maken en delen. Reels biedt verschillende creatieve tools, zoals muziek, effecten, tekst en overgangen, waarmee je unieke en opvallende videocontent kunnen creëren.
Hoe werkt het?
Om een Reels-video te maken, open je de Instagram-camera en selecteer je de Reels-optie onderaan het scherm. Vervolgens kun je de verschillende tools gebruiken om je video aan te passen. Je kunt kiezen uit een breed scala aan muziektracks om je video te begeleiden, effecten toevoegen om je video visueel interessanter te maken, tekst overlays gebruiken om boodschappen over te brengen, en overgangen toevoegen om vloeiende overgangen tussen scènes te creëren. Het is ook mogelijk om je video in een andere app te bewerken en vervolgens naar Instagram te uploaden. Voorbeelden van apps die je hiervoor kunt gebruiken zijn CapCut en Inshot. Hierbij is het wel goed om te weten dat het Instagram algoritme jouw reel beter oppakt wanneer deze in de app zelf gemaakt is.
De grote voordelen van Instagram reels
1. Vergroot je bereik en betrokkenheid
Eén van de belangrijkste voordelen van Instagram Reels is dat het je bereik en betrokkenheid enorm kan vergroten. Waar een reguliere post voornamelijk aan je eigen volgers wordt getoond, worden Instagram Reels aan een breder publiek getoond buiten jouw volgers om, waardoor je de mogelijkheid hebt om nieuwe volgers aan te trekken en je merk of account zichtbaarder te maken. Het is met Reels veel makkelijker om op de ‘ontdekken-pagina’ terecht te komen (hier zien Instagram gebruikers reels/posts waarvan Instagram denkt dat de gebruiker deze interessant zal vinden, ongeacht van het feit of de gebruiker dit account volgt).
Door gebruik te maken van trending geluiden/muziek, hashtags en populaire trends binnen jouw niche, kun je de kans vergroten dat je Reels worden ontdekt en gedeeld. Zorg ervoor dat je Reels interessant, boeiend en relevant zijn voor je doelgroep om hen aan te moedigen om te reageren, te liken en te delen.
Met Instagram Reels heb je de mogelijkheid om viraal te gaan, wat betekent dat jouw Reel zich snel en wijd verspreidt op het platform, waardoor het een groot aantal views, likes, reacties en deelacties genereert. Het bereiken van viraal succes met Reels kan je merk of profiel enorm vergroten en zorgen voor een brede exposure bij een nieuw publiek. Hierbij is het wel belangrijk om in de gaten te houden dat jij je doelgroep aanspreekt. Wanneer jij namelijk een heel andere doelgroep aanspreekt met een reel die viraal gaat, zullen de volgers die je hieraan overhoudt niet daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in de rest van jouw content, wat betekent dat het geen waardevolle volgers zijn. Je wil natuurlijk het liefst volgers die daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw account en content en daardoor interactie ondergaan, zoals het liken, reageren en/of delen van jouw geplaatste content.
2. Vertel je merkverhaal op een creatieve manier
Met Instagram Reels kun je je merkverhaal of boodschap op een creatieve en visueel aantrekkelijke manier vertellen. Gebruik de mogelijkheden van muziek, tekst, effecten en overgangen om een unieke en opvallende Reels-content te creëren die de aandacht trekt van je volgers. Veel mensen kijken tegenwoordig liever naar een korte video dan naar een stilstaand beeld. Laat je merkpersoonlijkheid doorschemeren en wees authentiek in je benadering. Denk na over hoe je jouw producten of diensten op een speelse en creatieve manier kunt presenteren, waardoor je een blijvende indruk achterlaat bij je doelgroep.
3. Betrek je volgers en stimuleer interactie
Instagram Reels bieden de perfecte gelegenheid om interactie en betrokkenheid van je volgers te stimuleren. Maak gebruik van call-to-actions (dit is een directe oproep om een specifieke actie te ondernemen, zoals “Deel je mening”) in je Reels om je volgers aan te moedigen om te reageren, vragen te stellen of hun mening te delen. Door oprecht in te gaan op reacties en interactie aan te moedigen, bouw je een loyale community op die zich betrokken voelt bij je merk. Wanneer volgers de tijd nemen om te reageren, is het dus wel belangrijk dat je hier ook een reactie op teruggeeft. Hierdoor voelen ze zich gehoord en werk je aan de relatie met je volgers en klanten.
4. Experimenteer en blijf relevant
De wereld van korte videocontent evolueert snel, dus het is belangrijk om te experimenteren en up-to-date te blijven met de laatste trends en functies binnen Instagram Reels. Volg andere accounts en analyseer welke soorten Reels populair zijn. Ik raad je ook zeker aan om het Instagram account van SEQUUS in de gaten te houden. Hier deel ik ook belangrijke updates. En uiteraard de blog posts op deze website!
Genoeg redenen om met Instagram Reels aan de slag te gaan toch? Verleg je grenzen, wees authentiek en experimenteer met verschillende formats en trends. Door de mogelijkheden van Instagram Reels optimaal te benutten, vergroot je je bereik, betrokkenheid en merkzichtbaarheid. Dus waar wacht je nog op? Ga vandaag nog aan de slag en laat je Instagram-profiel groeien met boeiende en opvallende Reels-video’s!
Wil je graag aan de slag met Instagram Reels, maar loop je tegen het probleem aan dat je niet goed weet waarover je reels moet maken? Neem dan eens een kijkje op de pagina over de Content Brainstorm van SEQUUS. Dan kan ik jou namelijk helpen met het oplossen van dit probleem!
Wil jij altijd op de hoogte zijn van nieuwe blogs van SEQUUS om jouw social media marketing te optimaliseren? Laat dan je mailadres achter en je ontvangt een reminder wanneer er een nieuwe blogpost online staat!